Procesy komunikacyjne w firmie. Jak je usprawnić?

22 kwietnia 2022 by Brak komentarzy

Sprawna komunikacja w ramach danego przedsiębiorstwa ma ogromne znaczenie z punktu widzenia optymalnego funkcjonowania całej firmy. Dlaczego jest to tak istotne i jak można usprawnić procesy komunikacyjne w firmie?

Odpowiednia komunikacja to podstawa

Dobry przepływ informacji w obie strony ma kluczowe znaczenie, jeśli chodzi o współpracę w firmie. Bez niego pracownicy nie są informowani o istotnych kwestiach z odpowiednim wyprzedzeniem, a pracodawca nie wie o różnych kłopotach osób zatrudnionych.

Wypracowanie optymalnej formy komunikacji pomiędzy pracownikami i pracodawcą czy szeroko pojętym działem odpowiedzialnym za zatrudnianie i zarządzanie pracownikami jest zadaniem trudnym, jednak wartym zachodu. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, by komunikacja w firmie była sprawna!

Zachęć pracownika do dialogu

Wiele informacji można przekazać pracownikom w łatwej formie, która umożliwia im dialog z pracodawcą czy działem kadr. Jedną z najprostszych form informowania osób zatrudnionych o rozmaitych zmianach są oczywiście spotkania, jednak te nie zawsze można zorganizować, zwłaszcza jeśli struktura firmy jest rozbudowana.

W takiej sytuacji świetnym wyborem są m.in. newslettery, rozsyłane pracownikom, a także rozmaite narzędzia służące do ułatwienia komunikacji online. Wśród nich można wskazać choćby wewnętrzne platformy przypominające social media, zapewniające pracownikom możliwość wypowiedzenia się w różnych tematach.

Nie bez znaczenia pozostaje także kwestia szkoleń, które warto przeprowadzać czy to w formie online, czy tradycyjnej – podczas nich należy przekazać pracownikom informacje dotyczące m.in. zakresu ich obowiązków, a także oczekiwań firmy w stosunku do nich, a także odwrotnie: ich uprawnień jako osób zatrudnionych.

Łatwy kontakt z działem kadr

Ogromne znaczenie w dobrej komunikacji pomiędzy pracownikiem a szeroko pojętym pracodawcą jest łatwy kontakt z działem kadr. Można go wdrożyć np. poprzez stworzenie skrzynki mailowej, na którą osoby zatrudnione mogą przesyłać różnego rodzaju zapytania dotyczące nurtujących je kwestii. Dzięki temu pracownicy mogą uzyskać m.in. potrzebne im zaświadczenia, a także uzyskać informacje dotyczące ich urlopu, wynagrodzenia i innych kwestii prawno-organizacyjnych.

Szybka odpowiedź na proste pytania kadrowe

Łatwy kontakt z kadrami ma ogromne znaczenie, jednak w wielu przypadkach istotny jest również czas odpowiedzi. Jak łatwo się domyślić, w dużych firmach, gdzie dział HR obsługuje kilkuset pracowników, czas oczekiwania na odpowiedź na pytanie kadrowe – bez względu na stopień jego skomplikowania – może wynosić nawet kilka dni. Nierzadko osoba zatrudniona zadająca pytanie potrzebuje uzyskać informacje w zdecydowanie krótszym czasie, co prowadzi do frustracji.

Dobrym rozwiązaniem, które zdecydowanie przyspieszy komunikację, jest chatbot polski. To forma sztucznej inteligencji, która może odpowiedzieć na proste pytania kadrowe, a także pomóc w przekierowaniu pracownika do odpowiedniego specjalisty. Dzięki temu skrzynka mailowa działu kadr jest zdecydowanie mniej oblegana, a fachowcy mogą zająć się odpowiedzią na rzeczywiście trudne pytania.

Odpowiednia komunikacja ma ogromne znaczenie: pozwala na budowanie poczucia przynależności, a także sprawia że pracownicy mają poczucie, że ich pytania są istotne. W związku z tym warto zadbać o optymalne metody w zakresie komunikacji.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *